Ne
aflăm, iată, în fața unor noi provocări. Încă o perioadă dominată de restricțiile
pandemiei se confirmă, îndemnându-ne să găsim soluții pentru a păstra activ
serviciul
Veracruz, MEXIC
15 – 18 mai 2019
ANCA BAN
Șef al Biroului Relații Internaționale
și Protocol
UNIUNEA NAŢIONALĂ
A NOTARILOR PUBLICI DIN ROMÂNIA
Reprezentanții Uniunii Naționale a Notarilor Publici au participat, în perioada 15 – 18 mai 2019, la Reuniunile Instituționale ale Uniunii Internaționale a Notariatului care au avut loc la Veracruz, în Mexic, acolo unde acum 500 de ani a fost redactat primul act notarial mexican. „[…] data de 21 aprilie 1519, când notarul Diego de Godoy a fost martor la înființarea Villa Rica de Vera Cruz de către Hernán Cortés, marchează crearea instituției notariale în Mexic.”
Doamna Olga Sánchez Cordero, Secretaria de Gobernación (Ministrul Afacerilor Interne) și prima femeie notar din Ciudad de México, a deschis în mod oficial reuniunea Consiliului General al Uniunii Internaționale a Notariatului, susținând un discurs foarte puternic în favoarea protejării justiției preventive și a sistemului de drept civil de tradiție latină, în care notarul are un rol fundamental. În acest sens, dânsa a afirmat că „legea reunește cultura, relațiile, politica și mediul social” și a invitat notarii să lucreze îndeaproape cu autoritățile publice.
„Este importantă existența diversității și respectarea diferențelor în lume. Diversitatea include și respectul pentru diferite sisteme juridice.
Pentru a le respecta, acestea trebuie să fie cunoscute. Lumea nu poate și nu trebuie să fie monocromatică. Sistemele juridice nu pot fi diluate într-unul singur.
Legea este reflexia societăților. Apare pentru a reglementa relațiile dintre membrii săi. Are, în mod esențial, două surse, prima fiind realitatea socială ce intervine cu modificările sale care se reflectă în sistemele juridice. Cea de-a doua sursă este cea prin care legea caută să schimbe un comportament social considerat incorect, așa cum a fost cazul emancipării femeii, căutarea egalității de gen și, în general, drepturile femeilor.
Legea reunește cultura, limbajul, precum și relațiile personale, familiale, sociale și instituționale dintr-un stat. Astfel, sistemele juridice se schimbă pe măsură ce relațiile se schimbă în funcție de cum se schimbă lumea.
În zilele noastre, lumea se mișcă și se schimbă foarte rapid și, din această cauză, provocările sunt foarte mari.”
Notarii „sunt gardienii păcii, întrucât cei care protejează principiul legalității și securității juridice sunt artizanii păcii”, a insistat cea care răspunde de politica internă a țării.
„Activitatea notarială se bazează pe imparțialitate. Notarul este o persoană calificată, liberă, onestă, responsabilă și studioasă. Notarul este un expert al dreptului care contribuie la păstrarea păcii. În Ciudad de México, asociația notarială profesională a funcționat în mod continuu din 1792.
Trebuie să acordăm notarilor latino-americani oportunitatea de a-și îndeplini funcția socială de prevenire a conflictelor, aplicând principiile de legalitate și securitate juridică, ca participant în construirea păcii sociale.”
Președintele Uniunii Internaționale a Notariatului, domnul José Marqueño de Llano, a mulțumit doamnei Olga Sánchez Cordero pentru prezență și a subliniat cât de important este ca funcția notarială să se bucure de sprijinul autorităților publice: „Pe scurt, noi, notarii, […] suntem încă un braț al acestei puteri publice” în serviciul tuturor cetățenilor.
În cadrul reuniunii Consiliului General care s-a desfășurat la Veracruz au fost prezentate rapoartele Comisiilor continentale ale Uniunii Internaționale a Notariatului (Africa, America, Asia și Europa), dar și rapoartele Comisiilor intercontinentale (Comisia pentru Securitate Socială Notarială, Comisia de Cooperare Notarială Internațională, Comisia Teme și Congrese, Comisia Deontologie Notarială, Comisia pentru Drepturile Omului) și ale Grupurilor de lucru (Act autentic, Formare, Noile Tehnologii, Titluri, Lupta împotriva spălării banilor).
O prezentare interesantă a fost cea a doamnei Almudena Castro-Girona Martinez, notar în Barcelona și președinte al Comisiei pentru Drepturile Omului din cadrul UINL, referitoare la propunerea pentru un Ghid de bune practici privind protecția persoanelor vulnerabile.
Preocuparea diferitelor state și organizații internaționale pentru apărarea și respectarea drepturilor persoanelor care se află în situație de vulnerabilitate, precum minorii, persoanele în vârstă și persoanele cu dizabilități, este foarte clară, având în vedere Convenția din 13 ianuarie 2000 privind protecția internațională a adulților sau Recomandarea Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei pentru statele membre, adoptată pe 23 februarie 1999, privind „Principiile referitoare la protecția juridică a adulților fără capacitate de exercițiu”, care afirmă că:
1. Este necesar ca legislațiile naționale să prevadă un cadru legislativ suficient de flexibil, astfel încât să admită mai multe răspunsuri juridice, legislațiile trebuind să definească selecția de mijloace alese;
2. Legislația trebuie să ofere măsuri de protecție sau alte mecanisme juridice simple și necostisitoare;
3. Măsurile nu trebuie să restrângă neapărat capacitatea juridică a persoanei vizate sau acestea trebuie să propună o intervenție concretă, fără a fi necesară desemnarea unui reprezentant cu autoritate permanentă;
4. Ar trebui avute în vedere măsuri care să-l oblige pe reprezentant să acționeze împreună cu adultul în cauză, dar și care să prevadă desemnarea a mai mult de un reprezentant.
La nivel mondial, Convenția Națiunilor Unite privind drepturile persoanelor cu dizabilități din anul 2006, în vigoare din 3 mai 2008, ratificată în peste 160 de țări, dintre care aproape 90 au ratificat Protocolul facultativ, este supravegheată de un comitet de experți ai Națiunilor Unite pentru drepturile persoanelor cu dizabilități, care poate sancționa statele pentru nerespectarea obligațiilor ce le revin în baza tratatului.
Convenția a fost ratificată de Uniunea Europeană și a intrat în cadrul legislativ al Uniunii în ianuarie 2011.
Aprobarea de către ONU a Convenției internaționale privind drepturile persoanelor cu dizabilități a fost un eveniment istoric pen- tru mai mult de 650 de milioane de persoane în lume, întrucât ea plasează handicapul în planul drepturilor omului și marchează o schimbare de paradigmă în tratamentul și considerația acordată persoanelor handicapate.
Ea a fost aprobată pe data de 13 decembrie 2006 ca urmare a unui proces de negociere incredibil de rapid la nivel internațional, în care guvernele diferitelor state, dar și societatea civilă și, în mod special, asociațiile au colaborat.
Locul pe care îl ocupă acest tratat internațional pentru drepturile omului în sistemul surselor de drept din fiecare țară depinde de mecanismul adoptat de fiecare stat.
Odată încorporat în ordinea juridică a fiecărei țări, acest tratat face parte din sistemul juridic intern, iar normele juridice pe care le cuprinde se aplică direct. Aceste norme au un efect dublu: pe de o parte, au un efect interpretativ, în sensul că toți operatorii juridici (judecători, procurori, notari, avocați etc.) trebuie să interpreteze ordinea juridică conform Convenției, și, pe de altă parte, aceste norme impun statelor o necesitate imperioasă de a-și adapta propriile texte de lege, ținând cont de faptul că, fiind vorba de un tratat pe drepturile omului, el este integrat sistemelor de surse cu valoare constituțională.
Astăzi, toate părțile interesate, din domeniul public sau privat, sunt chemate, pe de o parte, să încurajeze reforme legislative în acest sens și, pe de altă parte, să-și adapteze reglementările actuale la exigențele Convenției.
Nici domeniul securității juridice preventive din care face parte notariatul, nici domeniul securității juridice reparatoare sau punitive (judecători, procurori, medici legiști) nu trebuie să rămână indiferente față de aceste exigențe. În consecință, instrumentele juridice și judiciare disponibile în prezent ar trebui interpretate și adaptate, adică „amenajate în mod rezonabil”, astfel încât să permită respectarea, la cel mai înalt nivel posibil, a principiilor Convenției, fără ca acest lucru să reprezinte o renunțare la aplicabilitatea integrală a ceea ce este stipulat prin Convenție. Într-adevăr, contrariul, care demonstrează nevoia unei reforme legislative, având în vedere situația actuală, creează mai multă nesiguranță juridică și va depinde de sensibilitatea fiecărui practician.
Trebuie, în acest sens, explorat rolul notariatului în vederea promovării și respectării dreptului persoanelor vulnerabile în exercitarea capacității lor juridice, întrucât dacă există o autoritate în fața căreia cetățenii își exercită o diversitate de drepturi, aceasta este cea notarială. În acest stadiu, trebuie să ne întrebăm în ce mod autoritatea notarială trebuie să colaboreze pentru buna aplicare a Convenției și a măsurilor care derivă din aceasta.
În raportul prezentat în cadrul Adunării generale a Națiunilor Unite din decembrie 2017, raportorul Națiunilor Unite s-a referit la notari ca fiind o autoritate, având în vedere importanța judecării capacității și necesitatea formării. Mai concret, acesta a precizat că „În exercitarea funcției lor, notarii evaluează capacitatea persoanelor care stabilesc o relație juridică”. A adăugat că notariatul trebuie să fie conștient de recunoașterea exercitării capacității juridice și a paradigmei introduse de Convenție „pentru a evita transpunerea misiunii sale într-o restricție de facto a capacității juridice”.
Notariatul de origine latino-germanică este înainte de toate un element de securitate juridică preventivă, o autoritate care, acționând ca profesionist al dreptului, își consiliază clientul în cadrul relațiilor juridice private, creează acte sau contracte care guvernează aceste relații, le convertește în acte autentice grație încrederii publice cu care este învestit de Stat și le dă o forță probantă specială în cadrul procedurilor judiciare și extrajudiciare, dar și valoare executorie.
Autoritatea notarială este deci configurată, în legislațiile acestor țări, ca un profesionist de drept învestit cu încredere publică și este, prin urmare, un instrument de securitate în relațiile juridice dintre cetățeni sau, dacă se preferă folosirea terminologiei moderne, între consumatori, indiferent de condiția lor socială, de cultură, de vârstă, de origine etnică, de pregătire sau de alte circumstanțe personale ale persoanei care solicită aceste servicii.
La nivel instituțional, Uniunea Internațională a Notariatului, conștientă de marea responsabilitate ce îi revine, a stabilit ca principală prioritate apărarea juridică a persoanelor și în special a celor care se află într-o situație de vulnerabilitate particulară.
Astfel, Adunarea notariatelor membre ale UINL în comun cu Consiliul General al UINL au adoptat Recomandările asupra rolului notarului ca furnizor al sprijinului instituțional față de persoanele cu dizabilități, dintre care amintim:
1. Consolidarea figurii notarului ca furnizor al unui sprijin instituțional față de persoanele cu dizabilități.
2. Consolidarea judecării capacității sau a judecării discernământului efectuate de notar în cadrul fiecărui act notarial pe care îl redactează, ca mijloc de garantare a exercitării drepturilor de către persoanele cu dizabilități. 3. Consolidarea figurii notarului ca autoritate care veghează la existența garanțiilor ce împiedică abuzurile și influențele excesive și care garantează în același timp respectarea voinței și preferințelor persoanei cu dizabilități.
4. În cadrul primirii de informații, al misiunii de a consilia și de a orienta și în momentul manifestării unei voințe libere și exprimate în mod clar, notarul are rolul de a facilita adaptări rezonabile, iar comunicarea directă cu notarul este fundamentală. Trebuie astfel garantată accesibilitatea fizică și juridică.
5. Adaptarea legislației, prin recunoașterea exer- citării capacității juridice în sensul termenilor Convenției: în acest sens, se face apel la creativitatea juridică a notarului pentru elaborarea unor noi instrumente juridice care să răspundă noii realități sociale. Notari- atul constată noile probleme ale societății și este în măsură să vină cu un răspuns juridic.
6. Intervenția notarială poate garanta exercitarea drepturilor de către persoanele cu dizabilități în condiții de egalitate, dat fiind că, pentru ca acest lucru să fie posibil, trebuie nu numai ca aceste drepturi să producă efecte asupra terților, ci și ca validitatea și eficacitatea drepturilor exercitate și a actelor întocmite să fie recunoscute. Este deci indispensabilă consolidarea posibilității notarului de a judeca asupra capacității și discernământului.
7. Identificarea regulilor juridice private care limitează autonomia voinței în conceperea unor sisteme de autoreglementare sau norme discriminatorii pentru exercitarea drepturilor de către persoanele cu dizabilități.
Ne
aflăm, iată, în fața unor noi provocări. Încă o perioadă dominată de restricțiile
pandemiei se confirmă, îndemnându-ne să găsim soluții pentru a păstra activ
serviciul
Executivul european şi-a propus ca, până în anul 2020, cel puţin jumătate din totalul profesiilor juridice din Europa să benefi cieze de oportunitatea de a urma