Miezul verii, sezonul concediilor,
al odihnei binemeritate după stresul și alergătura cotidiană, liniște și calm.
Ei bine, stimați colegi, totul este doar o aparență, una
Notar public lect. univ. dr. Daniel BUDA
Camera Notarilor Publici Cluj
Deși, în ansamblu, există rezultate mulțumitoare privind implementarea Regulamentului Bruxelles IIa, ar fi necesară remedierea anumitor deficiențe, în special în ceea ce privește unele aspecte din materia autorității părintești.
Rezumat: În cele ce urmează, se realizează o analiză a propunerilor de revizuire a Regulamentului Bruxelles IIa, în special din perspectiva influenței acestora asupra activității și actelor notariale. Analiza implică trecerea în revistă a principalelor propuneri de modificare ale Comisiei Europene, modul în care acestea au fost îmbunătățite ca urmare a dezbaterilor și a votului din Parlamentul European, precum și stadiul prezent al Propunerii de regulament în cadrul dezbaterilor din Consiliul UE. Totodată, se subliniază necesitatea simplificării și efi cientizării normelor în vigoare, dar și nevoia de a se încheia un acord politic până la sfârșitul anului 2018, având în vedere importanța acestui amplu regulament atât pentru cetățeni, în special pentru copii, cât și pentru practicieni.
Cuvinte-cheie: Regulamentul Bruxelles IIa, reformare, autoritate părintească, notari publici, autorități competente, acte autentice executorii, încredere reciprocă, securitate juridică, cooperare
În activitatea de legiferare a Uniunii Europene există diferite inițiative și propuneri legislative care urmăresc armonizarea legislației naționale cu cea europeană, în vederea facilitării interpretării și aplicării legislației pe teritoriul Uniunii, asigurând, totodată, protecția adecvată a drepturilor cetățenilor, precum și tratamentul egal al acestora în fața diferitelor autorități implicate în procesul de implementare a normelor europene.
Prezentul articol se concentrează asupra analizei propunerilor de reformare a Regulamentului (CE) nr. 2201/2003 al Consiliului din 27 noiembrie 2003 privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor judecătorești în materie matrimonială și în materia răspunderii părintești, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000 – denumit în continuare „Regulamentul Bruxelles IIa”(1) –, care au un impact semnificativ asupra actelor și activității notarilor din România.
• Despre Regulamentul Bruxelles IIa – necesitatea reformării și principalele propuneri
Pentru început, este necesar a menționa faptul că Regulamentul Bruxelles IIa(2) se aplică statelor membre încă din 1 martie 2005(3), fiind considerat piatra de temelie a cooperării judiciare în materia dreptului familiei în Uniunea Europeană(4). Importanța Regulamentului Bruxelles IIa este refl ectată de normele sale uniforme, care reglementează competența în materie de divorț, separare și anulare a căsătoriei (inclusiv anumite chestiuni privind autoritatea părintească în situații transfrontaliere) și care introduc măsuri comune de recunoaștere și executare a actelor autentice, a acordurilor și a hotărârilor judecătorești pe tot teritoriul Uniunii Europene.
În vederea efectuării unei evaluări detaliate a punerii în aplicare a dispozițiilor menționate, articolul 65 din Regulamentul (CE) nr. 2201/20035 prevede elaborarea, de către Comisia Europeană, a unui raport pe baza informațiilor furnizate de statele membre. În acest sens, în aprilie 2014, Comisia a adoptat Raportul său către Parlamentul European, Consiliu și Comitetul Economic și Social European(6), în care subliniază necesitatea reformării Regulamentului Bruxelles IIa, obiectivul general al modificărilor fiind acela de a consolida spațiul european de justiție și drepturi fundamentale, de a elimina barierele rămase încă în calea liberei circulații a hotărârilor judecătorești, sporind încrederea cetățenilor în sistemul european, precum și de a oferi o mai mare protecție interesului superior al copiilor, îmbunătățind eficiența procedurilor și asemenea, și în Orientările politice ale Comisiei Juncker(7.
Pe baza acestor elemente și în urma unui proces îndelungat de analiză, dezbatere și consultări cu părțile interesate, Comisia a decis că, deși, în ansamblu, există rezultate mulțumitoare privind implementarea Regulamentului Bruxelles IIa, ar fi necesară remedierea anumitor defi ciențe, în special în ceea ce privește unele aspecte din materia autorității părintești.
În mod concret, în urma evaluării impactului(8), au fost identificate o serie de dificultăți în procesul de obținere a rezultatelor preconizate prin intermediul Regulamentului Bruxelles IIa în vigoare, cele mai multe dintre acestea decurgând din lipsa de claritate a textelor, dar și din lipsa de previzibilitate și efi ciență a procedurilor de natură transfrontalieră care își găsesc aplicabilitatea în încercarea de a garanta supremația principiului interesului superior al copilului. Evaluarea de impact arată faptul că, în procedurile aplicabile în materia autorității părintești, au fost deseori înregistrate întârzieri generate de aplicarea greșită a procedurilor în vigoare. În același document de lucru al Serviciilor Comisiei se arată faptul că, de cele mai multe ori, există întârzieri considerabile în procesul de aplicare a hotărârilor, existând chiar și cazuri în care acestea nu sunt deloc aplicate. Mai mult, s-a constatat faptul că unele cereri nu au beneficiat de soluții tocmai din cauza vidului legislativ privind modul de cooperare dintre autoritățile centrale, aspecte care au dăunat interesului superior al copilului, dar și principiului încrederii reciproce care își are aplicabilitatea între statele membre(9).
Comisia Europeană a identificat principalele aspecte ale reglementărilor privind autoritatea părintească în legătură cu care Regulamentul Bruxelles IIa prezintă dificultăți de punere în aplicare; acestea vizează în special procedura de înapoiere a copilului, plasarea copilului într-un alt stat membru, procedura de exequatur(10), procedeele de ascultare a copilului, cooperarea dintre autoritățile centrale ale statelor membre, precum și aspectele privind executarea efectivă a hotărârilor.
Obiectivul specific al propunerii de reformare a Regulamentului Bruxelles IIa constă în reducerea întârzierilor și a costurilor generate de procedurile în vigoare. Prin noua reglementare se urmărește îmbunătățirea procedurii de înapoiere a copilului, în principal, prin introducerea unor norme mai clare de punere în aplicare a mecanismului actual de înapoiere și de reducere a întârzierilor. În legătură cu deciziile privind plasarea copilului într-un alt stat membru, se urmărește implementarea unei proceduri uniforme de aprobare, aplicabilă tuturor cazurilor de plasare transfrontalieră, implicând introducerea unui termen limită în care statul membru căruia i s-a adresat o cerere să fie nevoit să răspundă. Referitor la procedura de exequatur, Comisia propune eliminarea acesteia, cu condiția menținerii unor garanții care să se afle la dispoziția pârâtului în faza de executare, determinând scurtarea etapelor procedurale. În materia cooperării dintre autorități, se propune clarificarea textelor de lege, pentru a se identifica în mod clar modalitatea în care aceasta se realizează.
Foarte important de reținut este faptul că propunerile Comisiei nu aduc atingere în niciun fel normelor de drept material care reglementează dreptul familiei în statele membre.
Deși considerăm că propunerea reformată aduce o importantă valoare adăugată cadrului legislativ actual, subliniem faptul că scopul prezentului articol nu se rezumă la prezentarea, în mod detaliat, a tuturor elementelor cuprinse în propunerea de reformare a Regulamentului Bruxelles IIa, ci, în special, la aspectele care au influență asupra activității notarilor din România, evidențiind valoarea adăugată a amendamentelor depuse și adoptate de plenul Parlamentului European.
• Impactul noilor prevederi asupra activității nota riale în România și valoarea adăugată a amendamentelor depuse
Comisia pentru Afaceri Juridice din Parlamentul European a contribuit într-o manieră considerabilă la îmbunătățirea propunerii de reformare a Regulamentului Bruxelles IIa, amendamentele depuse reflectându-se în textul adoptat în ședința plenară din 18 ianuarie 2018 de la Strasbourg(11).
Din interpretarea dispozițiilor propunerii din vara anului 2016, rezulta faptul că domeniul de aplicare a Regulamentului Bruxelles IIa urma să își reducă sfera de aplicabilitate față de reglementarea în vigoare în prezent, în sensul excluderii unei categorii de profesioniști (cum ar fi notarii publici) și a actelor emise de aceștia din noul domeniu de aplicare. Tocmai de aceea a fost esențială îmbunătățirea acestor norme, sporind securitatea juridică prin clarificarea categoriilor de autorități și acte cărora li se aplică dispozițiile propunerii reformate.
În primul rând, amendamentele depuse au avut în vedere necesitatea de a sublinia și consolida competențele pe care notarii din România le au în materia divorțului prin acord reciproc, dar și cu privire la acordurile privind responsabilitatea parentală, evidențiind, totodată, faptul că notarilor români le este conferită prin Codul civil competența în materia divorțului cu copii minori, având obligația de a respecta aceeași procedură ca instanțele de judecată. În acest sens, s-a atras atenția asupra faptului că, în propunerea reformată, Comisia Europeană limita definiția autorităților la „autorități judiciare și administrative”, așa cum reiese din articolul 2 alin. (1) pct. 1 din propunere, excluzând din domeniul său de aplicare categoria notarilor publici. Prin urmare, s-a considerat a fi o prioritate extinderea domeniului de aplicare al regulamentului, astfel încât acesta să includă în definiția autorității nu doar autoritățile judiciare și administrative, ci și oricare „alte autorități din statele membre care sunt competente în materiile care intră sub incidența domeniului de aplicare al prezentului regulament”. Prin adoptarea acestei modificări în Rezoluția legislativă a Parlamentului European, notarilor publici le sunt recunoscute și consolidate competențele dobândite prin Codul civil.
În al doilea rând, având în vedere faptul că certifi catul de divorț sau acordul parental încheiat de notarul public român este recunoscut și executat în statele membre ale Uniunii Europene asemenea unei hotărâri judecătorești, și nu asemenea unui act autentic, s-a considerat că propunerea Comisiei defi nește în mod incomplet noțiunea de „hotărâre”, defi niția propusă inițial referindu-se doar la „o decizie, o sentință sau o ordonanță pronunțată sau emisă de o autoritate a unui stat membru în materie”12. Propunerea de a extinde definiția conceptului de „hotărâre” în vederea includerii și a actelor emise de notarii publici a fost adoptată în cadrul Rezoluției din 18 ianuarie 2018, potrivit căreia „hotărâre” înseamnă o decizie, o sentință, o ordonanță pronunțată sau emisă de o autoritate a unui stat membru sau un act autentic executoriu într-un stat membru ori un acord între părți care este executoriu în statul membru în care este încheiat în materie de divorț, separare de drept, anulare a unei căsătorii sau autoritate părintească”13.
Aceste amendamente(14), care reflectă practica națională și care au fost adoptate în Rezoluția Parlamentului European din 18 ianuarie 2018, susțin extinderea definițiilor, astfel încât acestea să cuprindă în domeniul lor de aplicare toate autoritățile din România care au competențe în materie matrimonială și în materia răspunderii părintești, evitând ca propunerea reformată să creeze un regres legislativ față de situația actuală, în care Regulamentul Bruxelles IIa în vigoare este aplicabil notarilor publici.
De asemenea, prin amendamentele depuse, s-a pus accentul pe necesitatea ca normele materiale din statele membre privind ascultarea copilului să nu fie înlocuite de noile prevederi; astfel, s-a subliniat faptul că Regulamentul nu urmărește stabilirea unor standarde minime comune privind procedurile de ascultare a copilului pentru statele membre (de exemplu, dacă acesta trebuie ascultat de judecător personal sau de către un expert cu o formare specială, care informează ulterior instanța ori dacă acesta ar trebui ascultat în sala de judecată sau în alt loc), aceste aspecte rămânând în continuare reglementate de regulile de procedură din legislația națională a fi ecărui stat membru(15). Mai mult, s-a avut în vedere și stabilirea unor criterii pentru procedura de ascultare a copilului (cum ar fi luarea în considerare a vârstei și a gradului de maturitate a minorului) și, în special, respectarea articolelor 12 și 13 din Convenția ONU cu privire la drepturile copilului, aspecte aplicabile și procedurilor notariale(16).
Alte amendamente depuse și adoptate prin Rezoluția Parlamentului European din ianuarie 2018 au vizat consolidarea principiului interesului superior al copilului, simplifi carea procedurilor și a termenelor aplicabile, îmbunătățirea cooperării dintre autoritățile centrale competente din statele membre (prin instituirea obligativității emiterii de notificări fără întârziere) și încercarea de stabilire a unei ierarhii în cazul plasării copilului, prin introducerea întâietății membrilor familiei.
În materia cooperării dintre autoritățile centrale în domeniul autorității părintești, în ceea ce privește domeniul de desemnare a acestora, după consultarea opiniei notarilor publici interesați, a fost propusă o completare a articolului 60, în sensul stabilirii unei liste a acestor autorități centrale de către Comisia Europeană, pe baza notificărilor primite din partea statelor membre, care să fie publicată și actualizată în permanență(17). Propunerea din amendament este similară prevederilor art. 29 din Convenția de la Haga din 19 octombrie 1996 privind competența, legea aplicabilă, recunoașterea, executarea și cooperarea cu privire la răspunderea părintească și măsurile privind protecția copiilor(18), justificând necesitatea asigurării unei transparențe a procedurilor în materia autorității părintești; din păcate însă, propunerea nu a fost adoptată în Rezoluția Parlamentului European.
Având în vedere toate aceste aspecte subliniate anterior, considerăm că amendamentele depuse, precum și Rezoluția Parlamentului European din ianuarie 2018 sunt în concordanță cu analiza efectuată în Avizul Comitetului Economic şi Social European adoptat în 26 ianuarie 2017(19), ceea ce demonstrează faptul că propunerea, în forma ei inițială, trebuie îmbunătățită pentru a își atinge obiectivele generale și specifice menționate.
• Dezbateri ulterioare în cadrul Consiliului UE
După adoptarea Avizului Parlamentului European la prima lectură, dezbaterile privind propunerea reformată au continuat în cadrul Consiliului UE, dat fi ind faptul că Președinția bulgară a afi rmat că „reformarea Regulamentului Bruxelles IIa este una dintre prioritățile Președinției bulgare, care a dedicat acestui dosar 12 zile de reuniune la nivel de grup de lucru. Președinția a decis, de asemenea, să adauge încă o zi, și anume 8 iunie 2018”(20). Identificarea celor mai eficiente soluții privind sporirea încrederii reciproce dintre statele membre a făcut obiectul reuniunii ministeriale informale JAI de la Sofia din 25 și 26 ianuarie 2018, rezultatul dezbaterilor contribuind la avansarea negocierilor în ceea ce privește reforma Regulamentului Bruxelles IIa. În 19 februarie 2018, Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a publicat opinia sa privind propunerea de reformare a Regulamentului Bruxelles IIa(21), care cuprinde recomandări în ceea ce privește întărirea protecției datelor personale, mai ales cu privire la cooperarea în materie de colectare și schimb de informații.
Tot în luna februarie 2018, Președinția a atras aten ția asupra posibilității sporirii numărului de solicitări de cooperare transfrontalieră în chestiunile legate de autoritatea părintească, mai ales ca urmare a creșterii numărului de cupluri internaționale și a mobilității transfrontaliere; într-o astfel de ipoteză, se apreciază că volumul de lucru al autorităților centrale competente va crește. Într-un astfel de context, Președinția a militat pentru alocarea unor resurse umane și fi nanciare suficiente, care să contribuie la îndeplinirea mai eficientă a atribuțiilor autorităților centrale. Președinția a considerat că este necesară organizarea unui schimb de opinii care să aibă ca obiect modalitățile de asigurare a acestor resurse, aspect care ar avea importanță atât din perspectiva asigurării interesului superior al copilului, cât și din perspectiva sporirii încrederii reciproce între statele membre(22). Aceste aspecte au fost discutate în cadrul dezbaterii de orientare desfășurate cu ocazia Consiliului (JAI) din martie 2018, când miniștrii au convenit asupra asigurării de resurse umane și fi nanciare pentru autoritățile centrale, în vederea consolidării rolului acestora și a cooperării dintre ele(23).
Din perspectiva modificării definițiilor anterior amin tite, documentul Președinției Consiliului din mai 201824 arată faptul că normele referitoare la recunoașterea și executarea hotărârilor în materia autorității părintești, inclusiv reglementările privind actele autentice și acordurile, au făcut obiectul dezbaterii în cadrul delegațiilor și au primit aprecieri pozitive, care urmează a fi cuprinse într-un text revizuit, ceea ce oferă perspective optimiste cu privire la combaterea regresului legislativ prezent în propunerea inițială a Comisiei.
În luna iulie 2018, Președinția austriacă a prezentat elementele fundamentale ale reformei, punând accentul pe necesitatea ajungerii la un acord politic privind modificarea Regulamentului Bruxelles IIa până la sfârșitul anului 2018. Concluziile la care a ajuns Președinția vizează preocuparea privind aplicarea dispozițiilor Bruxelles IIa și notarilor publici. Astfel, Președinția a statuat că termenul „autoritate”, ca și în regulamentul în vigoare, ar trebui să includă orice autoritate din statele membre care are competențe în materiile care intră în domeniul de aplicare al regulamentului, defi niție care ar permite atât instanțelor judecătorești și autorităților administrative, cât și altor autorități, cum ar fi notarii, să exercite jurisdicția în temeiul regulamentului. Totodată, Președinția atrage atenția asupra faptului că, în prezent, Regulamentul Bruxelles IIa permite libera circulație a actelor autentice și a acordurilor care sunt executorii. În acest sens, se evidențiază necesitatea clarifi cării reglementărilor actuale, mai ales din cauza numărului din ce în ce mai mare de state membre care utilizează diverse forme de acte sau acorduri extra-judiciare. Tocmai de aceea, Președinția recunoaște nevoia de a adapta normele Bruxelles IIa în lumina acestor evoluții. Cu toate acestea, se pune accentul pe garanțiile care ar trebui să stea la baza circulației unor astfel de acorduri, pentru a putea pune în aplicare în mod corect principiile și normele stabilite în Regulamentul Bruxelles IIa. De aceea, soluția oferită de Președinție implică obligația din partea autorității care încheie actele sau acordurile de a proceda la aprobarea sau înregistrarea acestora, în funcție de prevederile fi ecărui sistem național. De asemenea, Președinția invită toate aceste autorități emitente de acte sau acorduri în materia autorității părintești ca, mai întâi, să își verifice competența. În vederea asigurării securității juridice, Președinția atrage atenția asupra nevoii de a se stabili măsuri de precauție suplimentare pentru invocarea motivelor de refuz al recunoașterii sau executării (de exemplu, politica publică)(25).
Luând în considerare importanța acestui amplu dosar atât pentru autorități, cât mai ales, pentru cetățeni și, în special, pentru copii și părinți, considerăm că este nevoie ca, la nivel european, să fie depuse toate eforturile în vederea ajungerii la un acord privind revizuirea Regulamentului Bruxelles IIa, cel târziu până la sfârșitul anului 2018.
1 Propunerea de regulament al Consiliului, Bruxelles, COM(2016) 411 fi nal, privind competența, recunoașterea și executarea hotă rârilor
în materie matrimonială și în materia autorității părintești și privind răpirea internațională de copii (reformare) din 30.06.2016
este disponibilă la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:52016PC0411&from=RO.
2 Textul Regulamentului Bruxelles IIa în vigoare este disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=
CELEX:32003R2201.
3 Pentru statele membre care au aderat la UE după 2005, Regulamentul Bruxelles IIa este aplicabil de la data aderării; în acest
sens, în țara noastră, Regulamentul este pus în aplicare începând cu 1 ianuarie 2007. Cu toate acestea, trebuie subliniat faptul că, în
conformitate cu prevederile Protocolului privind poziția Danemarcei, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană și la Tratatul
privind funcționarea Uniunii Europene, Regulamentul Bruxelles IIa nu se aplică acestui stat membru.
4 A se vedea Propunerea de regulament al Consiliului, Bruxelles, COM(2016) 411 fi nal, privind competența, recunoașterea și executarea
hotărârilor în materie matrimonială și în materia autorității părintești și privind răpirea internațională de copii (reformare) din
30.06.2016, disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:52016PC0411&from=RO,
Expunerea de motive, p. 2.
5 Potrivit articolului 65 din Regulamentul Bruxelles IIa încă în vigoare „[p]ână la 1 ianuarie 2012, iar după aceea la fi ecare cinci
ani, Comisia prezintă Parlamentului European, Consiliului și Comitetului Economic și Social European, pe baza informațiilor
furnizate de către statele membre, un raport privind punerea în aplicare a prezentului regulament, însoțit, după caz, de propuneri
vizând adaptarea sa”. Disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:32003R2201.
6 A se vedea Raportul Comisiei către Parlamentul European, Consiliu și Comitetul Economic și Social European referitor la aplicarea
Regulamentului (CE) nr. 2201/2003 al Consiliului privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor judecătorești în
materie matrimonială și în materia răspunderii părintești, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000 – COM/2014/0225
fi nal –, disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:52014DC0225&from=RO.
1 Propunerea de regulament al Consiliului, Bruxelles, COM(2016) 411 fi nal, privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor în materie matrimonială și în materia autorității părintești și privind răpirea internațională de copii (reformare) din 30.06.2016 este disponibilă la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:52016PC0411&from=RO.
2 Textul Regulamentului Bruxelles IIa în vigoare este disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri= CELEX:32003R2201.
3 Pentru statele membre care au aderat la UE după 2005, Regulamentul Bruxelles IIa este aplicabil de la data aderării; în acest sens, în țara noastră, Regulamentul este pus în aplicare începând cu 1 ianuarie 2007. Cu toate acestea, trebuie subliniat faptul că, în conformitate cu prevederile Protocolului privind poziția Danemarcei, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană și la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, Regulamentul Bruxelles IIa nu se aplică acestui stat membru.
4 A se vedea Propunerea de regulament al Consiliului, Bruxelles, COM(2016) 411 final, privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor în materie matrimonială și în materia autorității părintești și privind răpirea internațională de copii (reformare) din 30.06.2016, disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:52016PC0411&from=RO, Expunerea de motive, p. 2.
5 Potrivit articolului 65 din Regulamentul Bruxelles IIa încă în vigoare „până la 1 ianuarie 2012, iar după aceea la fiecare cinci ani, Comisia prezintă Parlamentului European, Consiliului și Comitetului Economic și Social European, pe baza informațiilor furnizate de către statele membre, un raport privind punerea în aplicare a prezentului regulament, însoțit, după caz, de propuneri vizând adaptarea sa”. Disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:32003R2201.
6 A se vedea Raportul Comisiei către Parlamentul European, Consiliu și Comitetul Economic și Social European referitor la aplicarea Regulamentului (CE) nr. 2201/2003 al Consiliului privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor judecătorești în materie matrimonială și în materia răspunderii părintești, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000 – COM/2014/0225 final –, disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:52014DC0225&from=RO.
7 Pentru mai multe detalii, a se vedea secțiunea intitulată „Un spaţiu de justiţie şi de drepturi fundamentale bazat pe încredere reciprocă”, p. 9 – 10 din documentul menționat, disponibil la adresa https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/fi les/ juncker-political-guidelines-speech_ro.pdf.
8 A se vedea Documentul de lucru al Serviciilor Comisiei din 30.06.2016 – Evaluarea impactului, care însoțește propunerea de reformare a Regulamentului Bruxelles IIa – SWD(2016) 207 final –, disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ RO/TXT/?uri=SWD:2016:0207:FIN.
9 Pentru mai multe detalii, a se vedea și Documentul de lucru al Serviciilor Comisiei, intitulat Rezumatul evaluării impactului – SWD(2016) 208 final, care însoţeşte Propunerea de regulament al Consiliului privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor în materie matrimonială și în materia autorității părintești și privind răpirea internațională de copii (reformare) – 30.06.2016. Disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=SWD:2016:0208:FIN.
10 Procedura de exequatur reprezintă acea procedură de urmat în cazul încuviințării executării unei hotărâri pronunțate într-un alt stat membru.
11 A se vedea Rezoluţia legislativă a Parlamentului European din 18 ianuarie 2018 referitoare la Propunerea de regulament al Consiliului privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor în materie matrimonială și în materia autorității părintești și privind răpirea internațională de copii (reformare) [COM(2016)0411 – C8-0322/2016 – 2016/0190(CNS)] (Procedura legislativă specială – consultare – reformare), disponibilă la adresa http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-// EP//TEXT+TA+P8-TA-2018-0017+0+DOC+XML+V0//RO.
12 A se vedea art. 1 alin. (1) pct. 4 din Propunerea de regulament al Consiliului, Bruxelles, COM(2016) 411 final, privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor în materie matrimonială și în materia autorității părintești și privind răpirea internațională de copii (reformare) din 30.06.2016, disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/ HTML/?uri=CELEX:52016PC0411&from=RO.
13 A se vedea amendamentul 33 din Rezoluţia legislativă a Parlamentului European din 18 ianuarie 2018 referitoare la Propunerea de regulament al Consiliului privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor în materie matrimonială și în materia autorității părintești și privind răpirea internațională de copii (reformare) [COM(2016)0411 – C8-0322/2016 – 2016/0190(CNS)] (Procedura legislativă specială – consultare – reformare), disponibil la adresa http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc. do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2018-0017+0+DOC+XML+V0//RO.
14 Propuneri similare au fost susținute și de Ministerul Justiției din România în negocierile cu Consiliul, precum și de Senatul României, în Hotărârea Senatului nr. 125 din 4 octombrie 2016 referitoare la Propunerea de regulament al Consiliului privind competenţa, recunoaşterea şi executarea hotărârilor în materie matrimonială şi în materia autorităţii părinteşti şi privind răpirea internaţională de copii (reformare), COM (2016) 411 fi nal, publicată în M. Of. nr. 813 din 14 octombrie 2016.
15 A se vedea amendamentul 25 din documentul Comisiei pentru afaceri juridice a Parlamentului European disponibil la adresa http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fNONSGML%2bCOMPARL%2bPE-606.308%2b0 1%2bDOC%2bPDF%2bV0%2f%2fRO, precum și amendamentul 13 din Rezoluția Parlamentului European disponibil la adresa fi le:///D:/WORK/WORK%20SEPT%202016-2017/doc%20AM%202016%20(sesiunea%20sept%20-%20dec)/doc%20AM%20 2017/iunie%202017/20%20iun%20decizii%20materie%20matrim%20si%20patrim/ADOPTAT%20STRASB.pdf.
16 A se vedea articolul 128 disponibil la adresa http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fN ONSGML%2bCOMPARL%2bPE-606.308%2b01%2bDOC%2bPDF%2bV0%2f%2fRO, dar și amendamentul 44 din file:///D:/ WORK/WORK%20SEPT%202016-2017/doc%20AM%202016%20(sesiunea%20sept%20-%20dec)/doc%20AM%202017/ iunie%202017/20%20iun%20decizii%20materie%20matrim%20si%20patrim/ADOPTAT%20STRASB.pdf.
17 Amendamentul 173 poate fi consultat la adresa http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-%2f%2fEP%2f%2fN ONSGML%2bCOMPARL%2bPE-606.308%2b01%2bDOC%2bPDF%2bV0%2f%2fRO.
18 A se vedea art. 29 din Convenția de la Haga din 19 octombrie 1996 privind competența, legea aplicabilă, recunoașterea, executarea și cooperarea cu privire la răspunderea părintească și măsurile privind protecția copiilor, disponibil la adresa http:// www.monitoruljuridic.ro/act/conventia-de-la-haga-din-19-octombrie-1996-privind-competenta-legea-aplicabila-recunoastereaexecutarea- si-cooperarea-cu-privire-la-raspunderea-parinteasca-si-masurile-privind-protectia-copiilor-adoptata-la-19-88228.html.
19 Pentru consultarea documentului, a se vedea https://dm.eesc.europa.eu/EESCDocumentSearch/Pages/opinionsresults. aspx?k=(documenttype:AC)%20(documentlanguage:ro)%20(documentnumber:5280)%20(documentyear:2016).
20 Sintagma este extrasă din documentul Președinției destinat Consiliului din 24 mai 2018, disponibil la adresa https://eur-lex. europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CONSIL:ST_9227_2018_INIT&from=RO.
21 Pentru consultarea opiniei Autorității Europene pentru Protecția Datelor, a se vedea https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ TXT/PDF/?uri=CONSIL:ST_6284_2018_INIT&from=RO.
22 Aspectele subliniate de Consiliu se regăsesc în documentul Președinției destinat Comitetului Reprezentanților Permanenți/Consiliului din 21 februarie 2018, disponibil la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CONSIL:ST_6300_2018_ INIT&from=RO.
23 Aceste informații sunt disponibile în documentul Președinției destinat Consiliului din 24 mai 2018, disponibil la adresa https:// eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CONSIL:ST_9227_2018_INIT&from=RO.
24 A se vedea https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CONSIL:ST_9227_2018_INIT&from=RO.
25 Pentru mai multe detalii, a se vedea documentul Președinției destinat delegațiilor, intitulat Elementele fundamentale ale reformei, 26 iulie 2018, disponibil, în limba engleză, la adresa https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/ PDF/?uri=CONSIL:ST_11400_2018_INIT&from=RO.
Miezul verii, sezonul concediilor,
al odihnei binemeritate după stresul și alergătura cotidiană, liniște și calm.
Ei bine, stimați colegi, totul este doar o aparență, una
1 DECEMBRIE 1918 — 1 DECEMBRIE 2018
Ioana
SPETEANU,
Specialist în relații publice şi
comunicare
Cetatea bimilenară a Albei Iulia, simbol al unității de neam și de credință