• Prima pagina
  • Arhiva editiilor BNP
  • Colegiul redactional
  • Membrii Consiliului Stiintific
  • Despre Buletinul Notarilor
    • CONDITII GENERALE DE PUBLICARE
  • Contact
Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania
dr. Ana-Luisa Chelaru Practica notariala

Interpretarea noțiunii de „reședință obișnuită” in lumina dispozițiilor Regulamentului nr. 650/2012[1] 

mai 07, 2024
by Redactor
Comments: 0
Tags: ANUL XXVII nr. 4, dr. Ana-Luisa Chelaru

Rezumat: Regulamentul nr. 650/2012 deja nu mai reprezintă o noutate pentru niciunul dintre practicienii dreptului. Cu toate acestea, în practică, încă apar probleme și nelămuriri în interpretarea termenilor cuprinși în Regulament și în aplicarea lor. Prin prezentul articol se doresc a fi aduse scurte lămuriri cu privire la înțelegerea noțiunii și stabilirea „reședinței obișnuite”, astfel cum a fost până acum discutată în literatura juridică și în jurisprudență.

Cuvinte-cheie: Regulamentul nr. 650/2012, succesiune cu element de extraneitate, reședința obișnuită, punct de legătură

Ce este reședința obișnuită? Cum o denumim și cum o probăm? Cred că este una dintre multiplele întrebări pe care ni le punem în practică atunci când interacționăm cu situații având elemente de drept internațional privat sau mai ales atunci când suntem în fața unei spețe referitoare la o succesiune cu element de extraneitate.

Deși a apărut și se aplică deja de câțiva ani, Regulamentul nr. 650/2012[1] nu definește explicit noțiunea de „reședință obișnuită”.

În reglementările europene, în general, termenul de reședință este folosit ca punct de legătură în mai multe regulamente, cum ar fi Regulamentul Bruxelles II bis[2], Regulamentul nr. 4/2009[3], Roma I[4], Roma II[5] și Roma III[6], inclusiv în regulamentele europene apărute cu incidență în acest domeniu, Regulamentul (UE) nr. 1103/ 2016 al Consiliului din 24 iunie 2016 de punere în aplicare a unei cooperări consolidate în domeniul competenței, al legii aplicabile și al recunoașterii și executării hotărârilor judecătorești în materia regimurilor matrimoniale[7] și Regulamentul (UE) nr. 1104/ 2016 al Consiliului din 24 iunie 2016 de punere în aplicare a unei cooperări consolidate în domeniul competenței, al legii aplicabile și al recunoașterii și executării hotărârilor judecătorești în materia efectelor patrimoniale ale parteneriatelor înregistrate[8].

În contextul Regulamentului Bruxelles II bis, instanțele din Anglia și Wales au reținut că reședința obișnuită în Uniunea Europeană este definită mai mult înspre centrul de interes al unei persoane decât de durata efectivă a șederii. Regulamentul Bruxelles II bis utilizează anumite criterii temporale specifice, limitând schimbarea unei reședințe obișnuite după 6 sau 12 luni de rezidență.

Jurisprudența Curții Europene de Justiție a statuat prin deciziile sale[9] că, în domeniul de reglementare al Regulamentului Bruxelles II bis, noțiunea de reședință obișnuită se va stabili în legătură cu o serie de factori care pot fi luați în considerare în determinarea acesteia, precum: perioada de timp a efectivei șederi în acel stat, regularitatea, condițiile, motivele prezentei în statul respectiv, cunoașterea limbii naționale a acelui stat, relațiile de familie și gradul de implicare socială în acel stat.

În cazul Regulamentului nr. 650/2012, această noțiune trebuie să aibă o interpretare autonomă, iar stabilirea ei trebuie făcută cu privire la unele elemente mai apropiate decât interpretarea noțiunii date deja în cazul celorlalte regulamente europene. Regulamentul reține această lege a ultimei reședințe obișnuite în loc de legea naționalității, deoarece, de cele mai multe ori, coincide cu centrul de interes al defunctului și, cel mai adesea, cu locul în care acesta își are majoritatea bunurilor. O asemenea conexiune este mai favorabilă integrării în statele membre a noțiunii de „reședință obișnuită” și evită orice discriminare vizând persoanele care au reședința într-un stat fără a avea și o cetățenie relevantă. Astfel, se consideră în literatura de specialitate europeană că o legătură mai strânsă este necesară pentru a stabili reședința obișnuită în domeniul succesoral decât în restul regulamentelor europene[10].

Considerentele 23 și 24 ale Regulamentului nr. 650/2012 enumeră o serie de elemente ce pot fi utile în stabilirea reședinței obișnuite. În acest sens, pentru a stabili reședința obișnuită, „autoritatea care se ocupă de succesiune ar trebui să efectueze o evaluare de ansamblu a circumstanțelor vieții defunctului în cursul anilor anteriori decesului său și la momentul decesului, luând în considerare toate elementele de fapt relevante, în special durata și regularitatea prezentei defunctului în statul vizat, precum și condițiile și motivele acestei prezente. Reședința obișnuită astfel stabilită ar trebui să demonstreze o legătură apropiată și stabilă cu statul în chestiune, luând în considerare obiectivele specifice ale Regulamentului. În anumite cazuri poate fi dificil de stabilit reședința obișnuită a defunctului. Un astfel de caz poate apărea, în special, atunci când defunctul a plecat din motive profesionale sau economice să trăiască și să lucreze într-un alt stat, uneori pentru o perioadă lungă, dar a menținut o legătură strânsă și stabilă cu statul de origine. Într-o astfel de situație, s-ar putea considera, în funcție de circumstanțele cazului, că defunctul își are încă reședința obișnuită în statul său de origine în care s-a aflat centrul de interes al familiei sale și și-a desfășurat viața socială. Alte cazuri complexe pot apărea și atunci când defunctul a trăit alternativ în mai multe state sau a călătorit dintr-un stat în altul fără a se fi stabilit permanent într-un anumit stat. În cazul în care defunctul era cetățean al unuia dintre statele respective sau își avea toate bunurile principale în unul dintre acele state, cetățenia sa sau locul unde sunt situate bunurile sale ar putea constitui un factor special în evaluarea de ansamblu a tuturor circumstanțelor de fapt”.

Textele din considerente vor trebui interpretate împreună. Poate exista situația în care naționalitatea defunctului și locația bunurilor sale vor trebui luate în considerare pentru a confirma sau infirma ipoteza în care centrul de interes al defunctului încă exista în țara lui de origine. Totodată, și locul în care se află familia defunctului, viața sa socială și profesională sunt elemente importante în a stabili reședința obișnuită, nu doar naționalitatea sa sau localizarea bunurilor. Mai mult, în cazul în care defunctul și-a schimbat reședința obișnuită cu scurt timp înainte de data decesului, trebuie luată în considerare și intenția de a se muta dintr-o tara în alta, dacă acest fapt a avut ca finalitate mutarea efectivă și permanentă într-un alt stat.

Amintim pe aceasta cale că, în sensul Regulamentului, defunctul putea avea doar o singură reședință obișnuită, chiar și în cazul în care acesta a locuit în mai multe state în cursul ultimilor ani sau luni ale vieții sale[11].

Conchizând, determinarea ultimei reședințe obișnuite a defunctului necesită o analiză concretă a fiecărei situații sub multe aspecte. Din Considerentele 23-25 ale Regulamentului, în literatura de specialitate s-au conturat o serie de factori pe care ar trebui să îi avem în vedere când vom stabili reședința obișnuită:

  • durata efectivă a prezentei defunctului într-un anumit stat (câte ore/zile pe an, câți ani);
  • în ce loc se află familia defunctului și relațiile sociale ale acestuia;
  • locația bunurilor defunctului;
  • locația în care defunctul își desfășura viața profesională și activitățile economice;
  • naționalitatea defunctului;
  • intenția defunctului de a se muta în alt stat, însoțită de dovezi obiective, motivele lui de a fi prezent într-un anumit stat.

Drept urmare, neexistând o definiție clară a noțiunii, rămâne la aprecierea autorității în fața căreia se invocă noțiunea ca, în raport de textele existente, criteriile arătate mai sus și situația de fapt, să stabilească în concret existența efectivă și aplicarea „reședinței obișnuite”.


[1] Regulamentul nr. 650/2012 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2012 privind competența, legea aplicabilă, recunoașterea și executarea hotărârilor judecătorești și acceptarea și executarea actelor autentice în materie de succesiuni și privind crearea unui certificat european de moștenitor.

[2] Regulamentul (CE) nr. 2201/2003 privind competența, recunoașterea și executarea hotărârilor judecătorești în materie matrimonială și în materia răspunderii părintești, de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1347/2000 („Bruxelles II”) – numit „Bruxelles II bis” – al Consiliului, publicat în JO L 338 din 23 decembrie 2003.

[3] Regulamentul (CE) nr. 4/2009 al Consiliului din 18 decembrie 2008 privind competența, legea aplicabilă, recunoașterea și executarea hotărârilor și cooperarea în materie de obligații de întreținere, publicat în JO L7 din 10 ianuarie 2009.

[4] Regulamentul (CE) nr. 593/2008 privind legea aplicabilă obligațiilor contractuale (Roma I), al Parlamentului European și al Consiliului, publicat în JO L nr. 177 din 4 iulie 2008.

[5] Regulamentul (CE) nr. 864/2007 privind legea aplicabilă obligațiilor necontractuale (Roma II), al Parlamentului European și al Consiliului, publicat în JO L nr. 199 din 31 iulie 2007.

[6] Regulamentul (CE) nr. 1259/2010 de punere în aplicare a unei forme de cooperare consolidată în domeniul legii aplicabile divorțului și separării de corp („Roma III”), al Consiliului, publicat în JO L nr. 343 din 29 decembrie 2010.

[7] Publicat în JOUE L 183/1 din 8 iulie 2016.

[8] Publicat în JOUE L 183/30 din 8 iulie 2016.

10 A se vedea interpretarea dată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene în cauza Hadady, CJUE, 6 iulie 2009, C-168/08, și în cauza Mercredi, CJUE, 22 decembrie 2010, C-497/10.

[10] R. Frimston, în U. Bergquist, R. Frimston, F. Odersky, D. Damascelli, P. Lagarde, B. Reinhartz, Commentaire du Règlement européen sur les successions, Dalloz, Paris, 2015, p. 53-55.

[11] A se vedea, pentru detalii, B. Lurger, Habitual Residence, în M. Wilmus (coord.) ş.a., Europe for Notaries – Notaries for Europe, publicație în cadrul programului Civil Justice – Notaries d’Europe, CNUE, Bruxelles, 2015-2017, p. 18-33.

[1] Prezentul articol este parte din lucrarea „Repere actuale în dreptul internațional privat. Persoanele, succesiunile și familia” – Ana-Luisa Chelaru, Universul Juridic, București, 2018, p. 238-240.

Maria Petronela Cazan Practica notariala

Despre incidența înscrisurilor întocmite într-o limbă străină în activitatea notarială

În conformitate cu prevederile din Legea
notarilor publici, toate înscrisurile solicitate de părți, precum și orice act
de procedură notarială se vor redacta în limba

mart. 01, 2023
Redactor
0 Comments
Dragos Isache Recenzii

Drept civil. Dinamica obligațiilor.

Notar public Dragoș ISACHE 

Camera Notarilor Publici Bacău

Lucrarea, apărută la Editura Hamangiu, îmbină o analiză didactică de tip universitar  specifică cursurilor specializate cu accente

iun. 11, 2019
Redactor
0 Comments
Newer Posts
Older Posts

Cauta

Arhiva

  • mai 2025 (7)
  • aprilie 2025 (7)
  • ianuarie 2025 (7)
  • mai 2024 (20)
  • octombrie 2023 (6)
  • septembrie 2023 (8)
  • august 2023 (9)
  • martie 2023 (13)
  • februarie 2023 (7)
  • august 2022 (23)
  • martie 2022 (16)
  • noiembrie 2021 (7)
  • septembrie 2021 (8)
  • iunie 2021 (10)
  • aprilie 2021 (10)
  • februarie 2021 (9)
  • ianuarie 2021 (8)
  • august 2020 (9)
  • iunie 2020 (9)
  • aprilie 2020 (11)
  • martie 2020 (11)
  • decembrie 2019 (5)
  • noiembrie 2019 (15)
  • octombrie 2019 (13)
  • septembrie 2019 (12)
  • august 2019 (7)
  • iunie 2019 (16)
  • februarie 2019 (12)
  • ianuarie 2019 (16)
  • decembrie 2018 (1)
  • septembrie 2018 (10)
  • decembrie 2017 (7)

Categorii

  • Agenda Internationala
    • Luana Blidar
    • MARIA-ANGÉLICA BAILLY
  • Alexandra-Maria Dumitrescu
  • Alexandru-Victor Doros
  • Buletin Legislativ
  • Editorial
    • Bogdan Liviu Ciuca
    • Doina Rotaru
    • dr. Marian Enache
    • Dumitru Viorel Manescu
    • Jens BORMANN,
    • Liviu Pop
    • Ovidiu PREDESCU
    • Peter STELMASZCZYK
  • Eveniment
    • Adina-Renate Motica
    • Adrian Cioia
    • Alexandra-Maria Dumitrescu
    • Anca Ban
    • Dumitru Viorel Manescu
    • Eduard LAMBERT
    • Ioana Speteanu
    • Nicusor Craciun
    • Teofan Mada
    • Theodora Ionescu
  • EVOCAREA UNEI PERSONALITATI
    • Ioana Gheorghe
    • Theodora Ionescu
  • HOTĂRÂRI JUDECĂTOREȘTI REFERITOARE LA ACTE ȘI PROCEDURI NOTARIALE
    • Dragos Isache
  • Informatii Generale
    • Doina Rotaru
  • Interviu
    • Dumitru Viorel Manescu
  • Istoric
    • Cosmin MIHAILOVICI
    • Dumitru Constantin Dulcan
    • Emil STOIAN CORIOLAN
    • Gabor Rokolya
    • Georgeta FILITTI
    • Liviu Pop
    • Razvan Theodorescu
  • Practica notariala
    • Adrian Cioia
    • Alexandra Irina Danila
    • Andrada Raluca Tanase
    • Andrada Tanase
    • Andreea Boar
    • Andreea Cicic
    • Andreea Fandache
    • Andreea Petcu
    • Daniel Buda
    • Doina Dunca
    • dr. Ana-Luisa Chelaru
    • dr. Dragos Isache
    • Dragos-Cristian Sarban
    • Emanuel Nica
    • Emanuel-Theodor Gherghinoiu
    • Flaviu Draghici
    • Flavius Alexandru Boar
    • Ioana-Cristina Dragomir
    • Laura Alejandra Curiel Acosta
    • Maria Cazan
    • Maria Petronela Cazan
    • Oana Racolta
    • Raluca BUNEA
    • Ruxandra Badoiu
    • Valentina Dachin
  • Recenzii
    • Dragos-Cristian Sarban
    • Ruxandra Badoiu
  • Studii
    • Adina R. Motica
    • Adrian Cioia
    • Adrian Guli
    • Carmen Dima
    • Christian Von Bar
    • Constantin ANECHITOAE
    • Cristian-Andrei Barbu
    • Dan Andrei Popescu
    • Dorel Banabic
    • Dragos Isache
    • drd. Razvan Antohie
    • Flavius A. Baias
    • Flavius-Alexandru BOAR
    • George Cristian Schin
    • Gheorghe DOBRICAN
    • Ioan Popa
    • Ion Andrei Razvan
    • Ionel Didea
    • Ionut Alexandru-Toader
    • Irina Maria Lapadat
    • Lavinia M. Tec
    • Lidia SECELEANU
    • Luca Robert-Gabriel
    • Maria Cazan
    • Matilde Cuena Casas
    • Mihaela Durnescu
    • Mihai Ovidiu Buran
    • Mircea Dan BOB
    • Nicoleta Segarceanu
    • Octavian Rogojanu
    • Ovidiu Predescu
    • Raluca Bunea
    • Raluca CIUBOTARU
    • Ruxandra Badoiu
    • Sergio Camara Lapuente
    • Sergiu Golub
  • Studiu de caz
    • Doina Dunca
  • Theodora Ionescu
Copyright 2018 - Uniunea Nationala a Notarilor Publici din Romania. Toate drepturile sunt rezervate.