Rezumat:
Posibilitatea de revocare a donațiilor
poate crea anumite perturbări ale circuitului civil, ținând cont că donatarul
proprietar este liber să dispună de bunul său.
Lansată cu ocazia aniversării a 30 de ani de la înființarea Facultății de Drept din cadrul Universității de Vest din Timișoara, cartea Imago iuris. Imaginarul dreptului prezintă un concept editorial inedit realizat, în esență, prin încorporarea simbiotică a textului în imagine. Pornind de la picturile suprarealiste aparținând artistului timișorean Ovidiu Batista, cartea-obiect, cum este denumită de editorul său, Lucian Bercea, cuprinde o serie de eseuri ce surprind dreptul în cele mai efervescente și neobișnuite ipostaze, din punctul de vedere atât al contextului, cât și al perspectivelor.
Îmbinarea formalismului dreptului cu elasticitatea plastică a artei reușește să deschidă perspective mirobolante de explorare istorică, socială și culturală, forțând barierele de exprimare convenționale. Puterea expresiei prin pictură oferă libertate creatoare absolută prin sugestie și compoziție, suplețea cuvintelor completează imaginea de ansamblu prin rafinament și precizie, înlăturând echivocul artistic; cu toate acestea, stilul oniric al graficii nuanțează ecuația juridică prin tușe de culoare spectaculoase din punct de vedere cromatic.
Modelarea formei ca stil de redare își propune portretizarea estetică a dreptului, dialogul imagine – text provocând oratorul să-l interpreteze în întreaga sa complexitate prin lentila grafică a picturii. Reflecția estetică a perspectivelor și interferențele teoretice dau amploare și acuratețe sferei dreptului prin augmentarea percepției: unde raționamentul ezită, supletiv confirmă vizualul.
Cuprinsul volumului Imago iuris. Imaginarul dreptului este redat excelent în prefața lucrării de însuși editorul său, prof. univ. dr. Lucian Bercea, decanul Facultății de Drept a Universității de Vest din Timișoara:
„Alegorii reușesc implicit, prin grandoare, să redea amplitudinea și vigoarea dreptului. Imago iuris se bazează pe capacitatea semnelor de a semnifica și pe a observatorului de a le recunoaște și interpreta la infinit – pe această proprietate a operelor de artă mizează secțiunile Simboluri sau Metafore. Dintr-un registru alternativ fac parte imagini cu o putere excepțională de sugestie, decurgând din structura lor compozițională sau din promptitudinea inspirată a obiectivului prin care sunt privite – cele din secțiunea Instantanee. Arta exprimă, într-o altă formă, lucrurile esențiale pe care juriștii le știu deja despre ei înșiși – nu este deci surprinzător că mai mulți contributori au ales ca reprezentative pentru crearea și aplicarea dreptului imagini ale unor Geneze inspirate, ale unor multiple Perspective sau ale unor Judecăți drepte sau strâmbe. La rândul său, arhitectura surprinde identități ori pledează pentru spații care reflectă valori importante pentru drept – acesta este liantul secțiunii Construcții. În fine, dacă operele de artă sunt mașini ale timpului, ele au capacitatea de a încapsula esența dreptului, așa cum aceasta s-a materializat, în epoci și spații diferite, la nivel general, sectorial sau particular – după cum ilustrează secțiunile Orizonturi, Sfere sau Relații.”
Din perspectiva atât a teoreticianului, cât și a practicianului dreptului, cartea surprinde prin tehnica abstractă de abordare a unui organism compus, în ansamblul său, din norme de conduită cu caracter imperativ, prin prisma imaginii – exercițiu în cuprinsul căruia formele de exprimare tind să se evidențieze reciproc.
Rezumat:
Posibilitatea de revocare a donațiilor
poate crea anumite perturbări ale circuitului civil, ținând cont că donatarul
proprietar este liber să dispună de bunul său.
Acum, în pragul sărbătorilor de iarnă,
gândurile mele se îndreaptă către FAMILIE – nucleul devenirii noastre ca oameni
și profesioniști, către TRADIȚII – liantul ce